Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Κυριακή 3 Απριλίου 2016

ΡΕ ΠΟΥ ΚΑΤΑΝΤΗΣΑΝ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ - ΑΙΣΧΟΣ Ο ΦΑΜΠΡ ΤΣΙΟΥ ΓΕΛΟΙΟΠΟΙΕΙ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑ...ΘΕΤΑΙ

Twerking, αίμα, σπέρμα και ανδρικά μόρια που πάλλονται υπό τους ήχους του θρυλικού Ζορμπά. 
 Το εικοσιτετράωρο -εμετικό για πολλούς- θέαμα με την υπογραφή του αιρετικού Γιαν Φαμπρ, το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη τον περασμένο Οκτώβριο υπό τον τίτλο «Mount Olympus: to glorify the cult of tragedy» («Ορος Ολυμπος: ας δοξάσουμε τη λατρεία της τραγωδίας») συγκαταλέγεται στη λίστα με τις επιλογές που έχει κάνει ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου για το πρόγραμμα του φετινού καλοκαιριού!

Έχοντας δηλώσει από μόνος του «ανεπάρκεια γνώσεων σε ό,τι αφορά τη σύγχρονη ελληνική, καλλιτεχνική σκηνή», ο φλαμανδικής καταγωγής Φαμπρ αποφάσισε με το έτσι θέλω να αφήσει εκτός τους Ελληνες δημιουργούς. Κι αυτό για να «πουλήσει» στο κοινό που «διψάει» για Ευριπίδη, Αισχύλο, Σοφοκλή και Αριστοφάνη δικά του αμφιλεγόμενα πρότζεκτ, τα οποία «ξέθαψε» από τα... μπαούλα του. Χειρότερο όλων θεωρείται το εικοσιτετράωρης διάρκειας «Mount Olympus», όπου συμμετέχουν 27 ερμηνευτές, οι οποίοι δρουν και κοιμούνται επί σκηνής, αναπαριστώντας τον αρχαιοελληνικό μύθο με τρόπο ακατανόητο, κακόγουστο και προσβλητικό. 

Ολύμπιοι θεοί, ημίθεοι, θνητοί, τέρατα και ήρωες τραγωδιών -από τον Οιδίποδα έως τη Μήδεια- συναντιούνται στη σκηνή, ως επί το πλείστον γυμνοί, μοστράροντας τα γεννητικά τους όργανα ως τρόπο καλλιτεχνικής έκφρασης. Το απαύγασμα του κιτς είναι ένα κομμάτι όπου εφτά άντρες εμφανίζονται με αρχαιοελληνικούς χιτώνες και αρχίζουν να πάλλονται μπρος πίσω, αποκαλύπτοντας σταδιακά τα γεννητικά τους όργανα. Κατόπιν μένουν εντελώς γυμνοί και στη συνέχεια πιάνονται όλοι μαζί και χορεύουν τσίτσιδοι συρτάκι υπό τους ήχους της θρυλικής σύνθεσης του Μίκη Θεοδωράκη για την ταινία «Ζορμπάς». Σε άλλο σημείο της -ντροπιαστικής για τον ελληνικό πολιτισμό, όπως τη χαρακτήρισαν πολλοί- performance του Φαμπρ εκτυλίσσεται επί σκηνής ένα διονυσιακό όργιο. 
Σε αυτό οι ερμηνευτές, άντρες και γυναίκες, έχοντας καλυμμένα με χρώματα τα γυμνά κορμιά τους, χορεύουν μέχρι και twerking, το προκλητικό είδος χορού σε σκυφτή στάση και με απότομα τινάγματα των γοφών προς τα πίσω. Τώρα, τι σχέση μπορεί να έχει το twerking, που άρχισε να γίνεται μόδα το 2013 από την Αμερικανίδα σταρ Μάιλι Σάιρους, με την αρχαία Ελλάδα και τη μυθολογία μας μόνο ο Γιαν Φαμπρ ξέρει. Ειδικότερα το «Mount Olympus: to glorify the cult of tragedy» έχει προγραμματιστεί για τις 9 και 10 Ιουλίου. Το πού δεν το γνωρίζουμε ακόμα. Ευχόμαστε και ελπίζουμε μόνο να μην είναι στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.
«Παρέδωσαν τον θεσμό σαν να είναι χωράφι», «ντροπή», «η μεγαλύτερη προσβολή» 
Πυρ ομαδόν από Ελληνες καλλιτέχνες γιατί άφησε εκτός εγχώριες παραγωγές! Σήμερα η συγκέντρωση στο θέατρο Σφενδόνη για το πώς θα δράσουν

Σε θέση μάχης βρίσκονται οι Ελληνες καλλιτέχνες, μετά την απόφαση του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Γιαν Φαμπρ να βγάλει από το πρόγραμμα της φετινήςδιοργάνωσης την εγχώρια καλλιτεχνική παραγωγή! Σήμερα το μεσημέρι, οι ηθοποιοί αλλά και οι άνθρωποι του θεάματος θα συγκεντρωθούν στο θέατρο Σφενδόνη προκειμένου να αποφασίσουν πώς θα αντιδράσουν στα σχέδια του Φλαμανδού δημιουργού να «μετατρέψει» το φεστιβάλ σε βελγική....αποικία, συμπεριλαμβάνοντας στο πρόγραμμα αποκλειστικά παραγωγές της χώρας του.
Από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε το πρόγραμμα του φεστιβάλ από τον προβοκάτορα δημιουργό, οι αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τον καλλιτεχνικό κόσμο υπήρξαν έντονες. Ιδιαίτερα δηκτικό ήταν το σχόλιο της σκηνοθέτιδας Αντζελας Μπρούσκου, η οποία... πρότεινε: «Γιατί δεν βάζουμε παλλόμενα πέη σε όλα τα υπουργεία και να κάνουμε δεύτερη γλώσσα τα φλαμανδικά;»
«Ποιος του δίνει το δικαίωμα με τα δικά μας χρήματα να πληρώνει μόνο τους δικούς του ανθρώπους σε μια χώρα που ψυχορραγεί οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά; Προσπαθώ να καταλάβω γιατί δεν είμαστε ήδη όλοι στους δρόμους!» αναρωτήθκε ο Γιώργος Νανούρης.
Αγανακτισμένη είναι και η Μιμή Ντενίση. «Δεν υπάρχει ούτε ένας Ελληνας άξιος από τον χώρο μας; Και θα έρθει να μας διδάξει την τέχνη της χώρας του; Και δεν έχει χρόνο να ενημερωθεί για τη δική μας; Ντρέπομαι τόσο πολύ!» ανέφερε σε ανάρτησή της.
Με μια επιστολή-κόλαφο προς τον υπουργό Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά, ο μουσικοσυνθέτης Χρήστος Λεοντής δήλωσε την ντροπή του. «Μεγαλύτερη περιφρόνηση και προσβολή για όλους τους Ελληνες καλλιτέχνες δεν νομίζω ότι έχει ξαναγίνει. Ντρέπομαι!» έγραψε χαρακτηριστικά. Με προσωπικό tweet προς τον πρωθυπουργό, ο ηθοποιός Αργύρης Ξάφης τον ενημέρωσε ότι χάνουν τη δουλειά τους περισσότεροι από 500 άνθρωποι, τη στιγμή που η ανεργία στον κλάδο έχει χτυπήσει «κόκκινο»! Τη θλίψη και την οργή του εξέφρασε και ο ηθοποιός Νίκος Ορφανός, τονίζοντας πως το Ελληνικό Φεστιβάλ έχει παραχωρηθεί εν λευκώ στον «αμφιλεγόμενο πειραματιστή σαν να είναι κάποιου είδους χωράφι». Εκτός του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου έμεινε η «Ορέστεια» του Γιάννη Χουβαρδά, αν και είχε προεγκριθεί. Ο πρωταγωνιστής Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, με κείμενό του στο facebook, ξεσπά: «Το φεστιβάλ δεν είναι -και δεν θα έπρεπε να είναι- θεσμός οικονομικής στήριξης των καλλιτεχνών. Oσο κι αν είναι τρομερό να χάνουν οι άνθρωποι τη δουλειά τους, θα ήταν θεμιτό να μην προκριθεί μια παραγωγή επειδή προκρίθηκε μια άλλη. Σ' ένα φεστιβάλ, κάποιοι μπαίνουν, κάποιοι μένουν απέξω - εμένα, πάντως, μου έχουν συμβεί και τα δύο. Κάθε χρόνο κάποιες προτάσεις απορρίπτονται. Το εξοργιστικό είναι το πλαίσιο, το “βελγικό φεστιβάλ”, αυτό είναι που μας ντροπιάζει όλους - καλλιτέχνες και θεατές».
Τέλος, στον απόηχο όλων αυτών των αντιδράσεων, ο υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς ζήτησε ήδη από τον Φαμπρ να προσθέσει όσο το δυνατόν περισσότερες παραγωγές, με βάση πάντα τον Προϋπολογισμό του 2016.
Συνώνυμος με την πρόκληση
Ενας αντιφατικός και αιρετικός καλλιτέχνης, ο οποίος στο όνομα της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας του δεν έχει διστάσει να φιλοτεχνήσει έργα ζωγραφικής χρησιμοποιώντας το αίμα του, ακόμη και τα σωματικά υγρά του!
Αυτός είναι ο εξ Αμβέρσας ορμώμενος Γιαν Φαμπρ, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής (όρος που εκείνος αρνείται, αφού προτιμά να τον αποκαλούν «επιμελητή») του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, που κατάφερε να ξεσηκώσει τον εγχώριο καλλιτεχνικό κόσμο. Αν μη τι άλλο, ο 58χρονος δημιουργός, ο οποίος είναι ιδιαίτερα γνωστός στο ελληνικό κοινό, γνωρίζει την τέχνη τού... προκαλείν.
Μία από τις πρώτες δουλειές του, και από εκείνες που έμειναν ανεξίτηλα χαραγμένες στο μυαλό του κοινού του, ήταν η περφόρμανς «My body, my blood, my landscape», στην οποία ο καλλιτέχνης δημιούργησε μια σειρά σχεδίων χρησιμοποιώντας το αίμα του, ενώ αλησμόνητη έχει μείνει και μια περφόρμανς στην Αμβέρσα, κατά τη διάρκεια της οποίας οι συνεργάτες του πέταξαν γάτες στον αέρα, με στόχο αυτές να «σκάσουν» στο έδαφος. Αυτή η πράξη του εξόργισε τους φιλόζωους, ο Φαμπρ έλαβε 20.000 e-mails διαμαρτυρίας (και μίσους), ενώ δέχτηκε επτά φορές επίθεση στον δρόμο.
Βλάσφημη απόφαση
Το 2002, ο Φλαμανδός, στο πλαίσιο μιας εγκατάστασης, «έντυσε» το ταβάνι του Βασιλικού Παλατιού των Βρυξελλών με 1.600.000 σκαθάρια, ενώ το 2011 είχε προκαλέσει και πάλι το κοινό αίσθημα στην Μπιενάλε Βενετίας με τη βλάσφημη απόφασή του να παρουσιάσει πέντε έργα του εμπνευσμένα από την Πιετά (το περίφημο γλυπτό του Μιχαήλ Αγγέλου), δίνοντας στην Παναγία τη μορφή νεκροκεφαλής, ενώ ο Χριστός είχε την όψη του ίδιου του Φαμπρ!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...